fredag 4 april 2014

En canvas!

 
Jag har gjort en tavla till min filmälskande make.

 
Jag började med att måla hela canvasen med vit akrylfärg och när det torkat använde jag chalk inks och Inka-Gold koppar som jag med lätt hand färgade in canvasen med lite här och där.
 
Därefter lackade jag fast bilden med vanligt decoupagelack. Jag lade på ytterligare decoupagelim på tavlan och klippte sedan ett par remsor av crispy-band och klädde in resten av canvasen, även på kanterna.
 
Sedan var det dags för dekorering! Filmremsan är från Tim Holtz och passade superbra till det här projektet. Jag letade upp blommor som matchade bilden och så rotade jag fram diverse  smått och gott i koppar/brons/brunt som tex. knappar, metallblommor och -fjärilar, mellandelar, brads, och bling. På några av detaljerna, tex knapparna, har jag använt Inka-Gold koppar.  Jag använde även crackle accents runt om bilden och även på vissa detaljer.
 
Swirls från Memory Box, embossade med kopparfärgat embossingpulver.
 
Filmremsan är fastlimmad med ett tunt lager Glossy Accent, det syns inte när det torkat men var noga med att det är ett jämt lager över hela ytan.
 
 
This is a canvas I made for my hubby (who loves film of all genres and eras).
I starded by painting the whole canvas white (with acrylic paint) and after it had dried I used chalk inks and Inka-Gold Copper on the edges and other areas.
I used decoupage varnish to glue the picture on to the canvas and then I covered the the rest of the surface (the edges as well) with pieces of crispy ribbon. Then another layer of decoupage varnish.
 
Decoration - film strip from Tim Holtz, matching flowers from Prima, different metal decorations like buttons, brads, butterflies, flowers etc. I used Inka-Gold Copper and Inkssentials Crackle Accents on various details. The swirls is made by a die from Memory Box and embossed with embossing powder (copper).
The film strip is glued with Inkssentials Glossy Accents, it dries transparent and will not show if you put an even layer on the whole surface of the strip.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar