torsdag 21 februari 2013

Mer frågor om böcker!

Ännu fler frågor om böcker från Cissi!

1. Ljudbok eller bok i handen?
Bok i handen! En gång provade jag att lyssna på en mp3-bok men jag lyckades inte komma längre än en fjärdedel eftersom jag störde mig för mycket på uppläsaren och dennes uttal, frasering och "melodi".

2. Pocket eller inbunden?
Helst pocket, de är mer lätthanterliga och dessutom mycket billigare. Självklart läser jag även inbundna böcker, tex de som inte finns som pocket eller såna som det dröjer innan de släpps på pocket (tålamod har väl aldrig varit min bästa sida).

3. Påhittat eller verklighetsbasert? (fiction/nonfiction)
Påhittat! (Även om jag läser biografier, faktaböcker osv).

4. Harry Potter eller Twilight?
Ingen av dem är jag rädd, jag har liksom aldrig fastnat för hypen runt dessa böcker/filmer. Inte ens under pistolhot skulle jag veta vilken av dem jag skulle välja men för att inte utmana ödet säger jag... ole, dole, doff... Twilight.

5. Fantasyvärld eller vår värld?
Vår värld. Fast vad är det egentligen? Har inte nästan alla böcker en släng av "fantasy"?  Nåja, hur som helst, fantasy och sci-fi som genre intresserar mig inte märkbart.

6. Kindle, iPad eller annat?
Eeeh... inget av dem. Tror jag. (Känner mig ungefär lika gammal som en dinosaurie nu).

7. Låna eller köpa böcker?
Köpa! Ibland kan jag låna av någon kompis men jag går sällan (eller aldrig) på biblioteket, senast var nog en 5-6 år sen.

8. Bokhandlar eller online?
Jag köper böcker online till åtminstone 90%. Resterande 10% är fördelat på bokhandel, livsmedelsbutik eller second hand.

9. Ensamstående bok eller trilogi?
Både och! Fast jag gillar när det finns en hel serie böcker där det förekommer samma persongalleri och som man kan följa från bok till bok. Som till exempel Jo Nesbø och hans böcker om Harry Hole.

10. Tjock bok eller tunn bok?
Tjock!

11. Romans eller action?
Romansböcker, är det typ Harlequin, chick lit eller en Austin-klassiker? Och actionböcker, är det böcker om vilda jakter och exploderande bilar? Ungefär som "Die Hard" fast i bokform?  Jag kan nog inte svara på det här, nästa fråga tack!

12. Mysa under filt eller steka i solen?
En god bok läses med fördel under en mjuk filt i soffan men kan likaväl avnjutas i hängmattan på semestern. I skuggan såklart!

13. Varm choklad eller latte?
Det är kaffe som gäller för mig, helst vanligt med en canderel-plutt och en skvätt lättmjölk. Men på urhärliga Konditori Kungstornet (på Kungsgatan i Stockholm) kan man få en helt underbar hasselnötskaffe. Det riktigt vattnas i munnen på mig bara jag tänker på det. :)

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Jag gör både och. Egentligen spelar det ingen roll om en bok har fått dåliga recensioner, om jag verkligen vill läsa den boken så gör jag det ändå för att få en egen uppfattning om den. Däremot kan det vara roligt att efter det att jag har läst ut en bok kika på hur andra har recenserat den, om vi tycker lika eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar