tisdag 12 februari 2013

Melodifestivalen 2013, delfinal 2 - Göteborg.

1. Anton Ewald - Begging.
Någon som minns Nick Kamen, han som hade en listetta i början av 90-talet med låten "I Promised Myself"? Visst är de sjukt lika?!
Hur som helst, låten har ett proffsigt och avancerat dansnummer och ni känner ju mig, jag är väldigt svag för bra dans. Själva låten då? Ah-hooo:andet är bäst, refrängen okej men versen alldeles för platt! Men det spritter i benen på kärringen så...
Betyg: 3. Och då är en av poängen enbart för dansen.

2. Felicia Olsson – Make Me No 1.
Vacker flicka, svulstig ballad. Versen känns extremt daterad men refrängen är skaplig. Det här är en sån där låt som jag har hört förr, men då som Polens, Österrikes eller Belgiens bidrag i ESC runt 2002. Typ.
Betyg: 2-.

3. Joacim Cans – Annelie.
Nej du Joacim Cans, du är verkligen ingen ny Lars Winnerbäck. Den glada visan med irländsk touch blir, trots nyckelharpa, ingen glad visa med irländsk touch. Det blir en dålig låt med en touch av nyckelharpa. Du kan vakna nu Annelie, han har sjungit klart!
Betyg: Två... tummar ner. 0.

4. Swedish House Wives – On Top of the World.
Jag erkänner, den här låten har jag dissat innan jag ens hört den eller sett den. Det beror på två saker. Den ena är Pernilla Wahlgren. Den andra är Jenny Silver.
Efter lyssning dissar jag den än en gång. Den här gången beror det på fyra saker. Den ena är Pernilla Wahlgren. Den andra är Jenny Silver. Den tredje är låten. Den fjärde är koreografin och den konstiga, dansande kören.
"I know we’ll make it" sjunger Pernilla (fast helt ärligt, hon sjunger faktiskt "ajj now will mäjk ätt") men de gör de inte. Tack och lov!
Betyg: 1. Jag vet, det är lite i överkant men refrängen var ganska catchy.

5. Erik Segerstedt & Tone Damli – Hello Goodbye.
Åh vad detta är snällt och tillrättalagt. Det är så gulligt att jag nästan spyr. Låten är helt okej och de sjunger jättebra men... näää, det är inte riktigt min kopp med te. Jag säger som Ewert Ljusberg sa en gång i tiden - Har ni hört den förut? För det har jag.
Betyg: 2+.

6. Louise Hoffsten – Only The Dead Fish Follow The Stream.
En av de bättre låtarna ikväll. Fast det kanske jag tycker bara för att refrängen är väldigt lik Blue Jeans med Lana Del Rey och den låten gillar jag verkligen!
Betyg: 3-.

7. Rikard Wolff – En förlorad sommar.
En förlorad sommar? Vad sägs om tre förlorade minuter! Vargen ylar inte, han bräker!
Betyg: 1.

8. Sean Banan – Copacabanana.
Sean Banans låt är egentligen bara en förlängning av förra årets låt "Sean den förste Banan".Och trots att jag själv småler lite under framförandet (speciellt åt Christer Turkman) så är det här ett bidrag som bara inte får vinna. Jag avskyr nämligen den här sortens "buskis-bidrag" i ESC. Minns till exempel (med obehag) Stefan Raabs "Wadde hadde dudde da" för Tyskland år 2000. (Som jag för övrigt också fick uppleva live i Globen då ESC avgjordes i Sverige det året). Det får gärna vara humor i melodifestivalen och i ESC men när det gränsar till buskis, nej tack!
Betyg: 1.


Tillägg:
Vidare till andra chansen - Anton Ewald och Erik Segerstedt & Tone Damli.
Vidare direkt till finalen - Sean Banan och Louise Hoffsten.

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa! Jag missade allt utan slutet på Sean Banan, jag drack Rosévin med en vännina :)
    Men denna lördagen SKA jag se det!
    Puss & Kram

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet, men nu tycker vi inte lika längre. Pernilla wahlgren är bra, Jenny silver är bra och Louise hoffstens låt är det inte ;-))

    SvaraRadera