torsdag 31 januari 2013

Böcker, böcker, böcker.

Cicci tipsade om ett inlägg i sin bokblogg som handlar om att svara på bokfrågor. Jag älskar ju att svara på frågor så here it goes:
 
 
1. Vad älskar du med att köpa nya böcker?
Känslan av förväntan över att äntligen få läsa just den bok som man har längtat så efter att få läsa. Det kan vara en ny bok av min favoritförfattare eller en bok som är nästa del i en serie böcker som jag har plöjt. Det kan också vara en bok av en helt ny författare som jag är nyfiken på och som förhoppningsvis visar sig överträffa alla förväntningar, då är det kul att läsa.

2. Hur ofta köper du nya böcker?
Det brukar bli ungefär en gång i kvartalet, då köper jag på mig ett gäng böcker som räcker ett tag.

3. Fysisk bokaffär eller bokhandlar online - vad föredrar du?
Jag föredrar att köpa böcker online. Det är enkelt och smidigt och jag kan i lugn och ro läsa om böckerna, kolla dess omdömen och få diverse boktips.

4. Har du någon favoritbokaffär?
Adlibris, utan tvekan! Om det ska vara en fysisk butik säger jag Pocketshop eller Akademibokhandeln.

5. Brukar du förbeställa böcker?
Nä, det gör jag inte. Döremot bevakar jag gärna när en inbunden bok släpps som pocket eller om en bok är tillfälligt slut, då får jag ett mejl om när boken är (åter) i lager. (Adlibris har den tjänsten).

6. Har du en månadsbudget för bokinköp som du inte får överskrida?
Nej, jag har ingen direkt budget, jag köper böcker för det jag har råd med för tillfället. Böcker är också en sån sak som jag gärna tar mig råd till att köpa, de är så pass viktiga för mig, och jag önskar mig nästan alltid presentkort till födelsedagspresent och julklapp.

7. Bokköpsstopp - är det något för dig?
Näe, verkligen inte! *skratt*

8. Hur stor är din bokönskelista?
Jag har ju ett gäng författare som jag bara måste läsa varje gång de släpper en ny bok, så man kan säga att jag har både en bok- och en författarönskelista. Sen fylls ju listan på med böcker som vänner tipsat om, bokrecensioner, en ny författarbekantskap osv.

9. Vilka tre böcker (från din önskelista eller förbeställningslista) vill du äga NU?
En kvinnohandlares anteckningar av Giorgio Faletti, Blunddockan av Jeffery Deaver och Lars Keplers nästa bok som inte ens är släppt ännu - Sandmannen slutade ju med värsta cliffhangern!

10. Vem taggar du vidare?
Alla som älskar böcker och att läsa - feel free!

1 kommentar:

  1. Kul att läsa dina svar =)
    Tack för kommentar och titt hos mig.
    Kram Cissi

    SvaraRadera