lördag 25 augusti 2012

Dop"kort".



En liten Folke har döpts och till honom gjorde jag ett annorlunda dop"kort". Jag gjorde en mini-converse och en tillhörande tag med en hälsning på baksidan. Dessa satte jag sedan ihop med en öppningsbar ring som jag fäste på paketet.

Converse-skon är gjord från en mall jag hittade hos Carina och hon i sin tur har modifierat mallen som hon (antagligen) hittat hos Marzipan.


Tyvärr hade jag lite problem med mallen, jag var tvungen att börja om tre gånger pga olika anledningar. Den första var att delarna inte passade ordentligt (det är ganska viktigt att vara noggrann, ett par millimeter hit eller dit kan man ju tro är oviktigt men här är det verkligen superviktigt att det stämmer).

Den andra att jag inte visste i vilken ordning delarna skulle sättas fast och fick därmed pröva mig fram till det (för det var ju inte så himla kul när man hade limmat fast en grej och sen kom på att man kanske skulle ha satt fast en annan del först).

Den tredje anledningen var att jag under "förloppet" kom på egna idéer och lösningar som jag ville prova på. Bland annat att fodra hela skon med vitt papper, göra en tjockare sula, en annan form på "tungan" (heter det så?), ett flätat band runt hela ovansidan av sulan, göra sulan i wellpapp-pressen, sy för hand och använda fler öljetter osv. Att kunna kolla på en riktig converse var till stor hjälp. 

Detaljbilder

 
Inspirationsbild.
 
Note to self: Gör aldrig en sko igen, någonsin! Det var alldeles för pilligt och jobbigt och tog på tok för lång tid att få till ett hyfsat resultat. End of note...
 

5 kommentarer:


  1. Så underbart jobb du gjort!

    SvaraRadera
  2. Men Dollan... Shit vilken grymt snygg och välarbetad sko du har gjort!!! Snyggaste jag har sett, helt in en klass för sig!

    SvaraRadera
  3. Åh, vad glad jag blir. Tusen tack för era jättefina kommentarer! ♥
    Kram / Dollan

    SvaraRadera
  4. Riktigt läcker sko! Men jag måste bara få säga att du är enastående duktig på att färglägga med pm!! Jag är så imponerad av dig och andra som oxå får till skuggor och nyanser, jag tycker att jag för det mesta misslyckas eftersom det blöder ut om jag jobbar med för mkt färg! (kanske skulle byta stämpelpapper!)
    Hur som- grymt snygga skapelser!! :)

    SvaraRadera
  5. Sötnos! Din sko är perfekt. Så ja, du kan sluta att göra dem. ;)

    SvaraRadera