lördag 26 maj 2012

ESC 2012, delfinal 2.

1. Serbia
Željko Joksimović - Nije Ljubav Stvar
Jag gillar den här Balkan-balladen, speciellt fiolerna och det etniska soundet. Fin melodi.
Betyg: 2++. Den går säkerligen vidare.

2. F.Y.R. Macedonia
Kaliopi - Crno I Belo
Allvarligt, jag avskyr den här låten. Om det i Helvetet spelas musik så är det garanterat den här låten som spelas om och om och om igen. För mig låter den som naglar på svarta tavlan... *brrr*
Betyg: 0. Det brukar gå bra för Balkan-länderna men den här kan väl knappast göra det. Eller?

3. The Netherlands
Joan Franka - You And Me
Vad ska jag säga om den här? Jo för det första, ta av dig den förskräckliga utstyrseln! Vad har den med låten, Holland eller ESC över huvud taget att göra? Sparka stylisten för guds skull! Annars så har Joan faktiskt en ganska cool och annorlunda röst men ibland ligger versen så lågt att sången blir för mörk och djup. Däremot så är refrängen ganska charmig och småsvängig. Svårtippad.
Betyg: 2. Den går nog vidare tror jag.

4. Malta
Kurt Calleja - This Is The Night
Malta skickar en poplåt som är ganska trevlig och lättlyssnad, en sån där som man hör på radio och varken höjer eller sänker ljudet på. Eh-eh-eh-eeiiih, eh-eh-eh-eeiihh sitter fast som kola i skallen.
Betyg: 2+. Går antagligen vidare.

5. Belarus
Litesound - We Are The Heroes
Istället för "we are the winners" sjunger det vitryska bandet "we are the wieners"! Det är hysteriskt roligt! Även detta är en popdänga som sätter sig på hjärnan men jag är ingen större fan. Har svårt att bestämma mig för om snubben kan sjunga eller inte. Ibland låter det bra men ibland...
Betyg: 2. Går vidare.

6. Portugal
Filipa Sousa - Vida Minha
Tja, det känns som om man har hört denna melodi många gånger förr i ESC-sammanhang. Den är slätstruken och ganska tråkig även om sångerskan är helt okej.
Betyg: 2-.  Går nog inte vidare.

7. Ukraine
Gaitana - Be My Guest
Jag är så kluven till den här låten, själva "beatet" är kul och det känns verkligen uppiggande med dansmusik i ESC. Dock så tenderar hennes röst att bli lite gäll och låten blir ganska tjatig mot slutet.
Betyg: 2+. Går antagligen vidare.

8. Bulgaria
Sofi Marinova - Love Unlimited
Två danslåtar på raken, det tillhör inte vanligheten, den här är dock bättre än den förra. Jag gillar musiken, tempot och uppbyggnaden mot refrängen. Även här tenderar hennes röst att bli lite gäll men det passar denna låten bättre. Hoppas på ett roligare scenframträdande än i videon där hon är helt själv. Den här låten är ju som gjord för att ha en massa dansare omkring sig.
Betyg: 3+. Jag är ganska säker på att hon går vidare.

9. Slovenia
Eva Boto - Verjamem
Söt melodi men den känns så... helylle och tråkig. Blir något bätte och mer dramatisk mot slutet. Bäst är hon som doar - aaaaahhh!
Betyg: 2-. Tror att den här faller bort. Man kommer inte att komma ihåg den.

10. Croatia
Nina Badrić - Nebo
Nina sjunger om en "svettig neprovati" i den här powerballaden. Det är inget fel på den men antingen måste man känna hjärta och smärta eller så måste låten sticka ut på ett sätt så att den av någon anledning sätter sig på hjärnan - den här låten gör varken eller.
Betyg: 1. Går inte vidare. Kisspaus rekommenderas här, men bara en kort för nu kommer...

11. Sweden
Loreen - Euphoria
Tja vad säger man? Loreen 12 poäng såklart! Något annat finns inte på kartan, hon är bäst!
Betyg: 5. Topp 5 i finalen.

12. Georgia
Anri Jokhadze - I´m A Joker
OMG!!! Vad är detta för hopkok egentligen? Operett. Funk. Disco. Pop. Etniska inslag. Show. Musical. Det måste ha varit svårt att bestämma sig för hur låten skulle vara. Så man tog lite av det ena och lite av det andra. Och lite av en massa annat också. Men vi vet ju alla att lite+lite+lite kan bli alldeles för mycket och det är den här låten ett bevis på. Stryk r:et på slutet av sångtiteln så blir titeln mer förståelig.
Betyg: 1. Europe, stop voting now!

13. Turkey
Can Bonomo - Love Me Back
Jag brukar gilla Turkiets låtar men blev jättebesviken på årets bidrag när jag först hörde den. Men ju mer jag har hört den desto mer har den växt och nu gillar jag den jättemycket. Versen kan vara lite seg men jag gillar hur den bara flyter på i na-na-na-na-na-na-na-ni-nanna-naaa och jag kan inte sitta still.
Betyg: 3+. Turkiet vidare, ingen tvekan.

14. Estonia
Ott Lepland - Kuula
En av mina favoriter. En jättefin melodi och Ott har verkligen en stark pipa. Jag förstår inte ett ord av vad han sjunger men jag känner det i hjärtat. Låten växer och växer och blir mäktigare för varje vers. Den här går absolut till final och jag tippar den högt, antagligen hamnar den i topp fem.
Betyg: 4+. Final.

15. Slovakia
Max Jason Mai - Don´t Close Your Eyes
Hårdrock i ESC? Ja, allt kan hända, det är därför jag älskar ESC så mycket. Men jag är ingen större fan av den här låten, refrängen är dock helt okej. Den duger åtminstone. Frågan är om han pallar att sjunga så högt "live"?
Betyg: 2. Går nog vidare, den här gengren brukar det gå bra för.

16. Norway
Tooji - Stay
Okej, jag måste erkänna - jag gillar faktiskt Norges bidrag i år. Jag gillar låten, refrängen och framförallt de etniska inslagen. Tooji kanske inte är den vassaste sångaren, ibland låter det lite surt men det påverkar egentligen inte helheten på något sätt. Den har "groove" och jag diggar det! Dessutom är en av dansarna en gammal deltagare från dansprogrammet "Floor Filler" - svenska Junior. Minns ni?
Betyg: 3+. Den här går vidare.

17. Bosnia & Herzegovina
Maya Sar - Korake Ti Znam
Delfinal 1 hade en. Nu har delfinal 2 också en. En låt som är boooooring alltså.
Betyg:1. Går inte vidare.

18. Lithuania
Donny Montell - Love Is Blind
Vad kan jag säga? Det här är ESC:s klart sämsta låt 2012 och den är pinsamt dålig! Först är det en ballad, sen blir den "funky" och till sist blir den ledmotiv till nyfilmingen av "Love Boat" i duett med Barry Manilow. Typ.
Betyg: -5. Går den här vidare så ska jag springa naken över Sergels Torg eller nåt. Då är iallafall min tro på mänskligheten raserad och det kommer att ta tid att bygga upp den igen. Spypåse rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar