tisdag 22 maj 2012

ESC 2012, delfinal 1.

1. Montenegro
Rambo Amadeus - Euro Neuro
Eurovisions kanske sämsta artistnamn gör ett slags humoristisk balkanrap med en lång ström av rimmande ord i verserna. Vad sägs om Euro sceptic, analfabetic, hermetic? Solution, institution, pollution? (Listan kan göras lång) Bäst är ändå "Stay cool, like a swimmingpool"! Och allt detta sjungs med en mycket stark brytning (Laila Bagge går väl i taket för hans dåliga engelska). Efter de ordvitsande urdåliga verserna kommer då refrängen - och jag är fullständigt såld! Jag älskar refrängen, den svänger grymt bra och jag vill helst hoppa upp, ta några kamrater i händerna och dansa ringdans a´la Balkan. Så hur betygsätter man en sån här låt då? Det får helt enkelt bli en 2:a (1 för låten, 4 för refrängen).
Betyg: 2. Kan bara refrängen gå vidare så ja tack.

2. Iceland
Greta Salóme & Jónsi - Never Forget
Den här isländska duetten växer och växer ju mer man hör den, den är snygg och jag gillar fiolen och uppbyggandet av versen fram till refrängen. Jag tror att den kommer hamna bland topp 10 i finalen.
Betyg: 3. Går självklart vidare.

3. Greece
Eleftheria Eleftheriou - Aphrodisiac
Grekisk tuggummipop som tyvärr låter alldeles, alldeles för lite Grekland. Synd!
Betyg: 2. Går antagligen vidare.

4. Latvia
Anmary - Beautiful Song
Den här refrängen biter sig fast ganska lätt och jag har kommit på mig själv med att nynna den vid ett antal tillfällen. Resten av låten säger mig ingenting, den puttrar på, är lite småtrevlig men höjer sig aldrig riktigt.
Betyg: 2. Tror att den faller bort ikväll.

5. Albania
Rona Nishliu - Suus
Den här låten är svår. Första gången jag hörde den tänkte jag "vad sjutton är det här"? Men ju mer jag har lyssnat ju mer tycker jag om den. Det som vid en första lyssning kändes skrikigt och skränigt känns nu pampigt och känslosamt. Tror inte att det kommer att gå så bra för den tyvärr, det är många av de som röstar som hör låtarna för första gången och det är helt klart en nackdel för den här sången.
Betyg: 3. Går (antagligen) inte vidare. Tyvärr.

6. Romania
Mandinga - Zaleilah
Glad och fartfylld melodi med ett extra plus för dragspelet! Trallvänlig men refrängen blir nästan jobbigt upprepande.
Betyg: 2. Går vidare.

7. Switzerland
Sinplus - Unbreakable
En av mina favoriter. Håller tummarna lite extra för den.
Betyg: 4. Måste gå vidare.

8. Belgium
Iris - Would You?
Boooring!!!
Betyg: 1. Kan inte gå vidare eftersom varenda röstberättigad person har somnat...

9. Finland
Pernilla - När Jag Blundar
Åh vad jag är kluven till den här låten. Texten är jättevacker och melodin är helt okej men samtidigt så känns det som att hon bara sjunger och sjunger och sjunger utan någon andningspaus. Herregud, jag får ju nästan andnöd när jag hör den!
Betyg: 2. Borde gå vidare.

10. Israel
Izabo - Time
Sångaren ser ut som ett kärleksbarn (om det vore möjligt) mellan Carl Jan Granqvist och Kramer från Seinfeld. Dessutom låter det exakt som Siwans klassiker Primaballerina emellanåt. Det är lite corny men ganska charmigt, helt okej!
Betyg: 3-. Tror inte att den går vidare tyvärr.

11. San Marino
Valentina Monetta - The Social Network Song (Oh Oh – Uh - Oh Oh)
Oh my lord! Jag skulle kanske förstå den här låten bättre om sångerskan vore 14 år men som den är nu, usch och nej! Den är bara barnslig och helt enkelt urlöjlig, nästan lite pinsamt dålig. *ryser* Tyvärr sätter sig oh-oh:andet på hjärnan vilket är mycket irriterande.
Betyg: 0. Får inte och går inte vidare.

12. Cyprus
Ivi Adamou - La La Love
Heja Cypern, det här är bra! Trots en sekunds besvikelse över att låten inte har ens en liten gnutta cypriotisk sound så gillar jag den. Catchy och dansant, jag kan iallafall inte sitta still!
Betyg: 4. Går helt klart vidare.

13. Denmark
Soluna Samay - Should've Known Better
Ännu en av mina favoriter. Jag håller tummarna för våra rödvita grannar, ni har en jättebra låt i år. Betyg: 4+. (Hoppas att hon inte har samma klädsel på sig ikväll bara).

14. Russia
Buranovskiye Babushki - Party For Everybody
Eurovisions sötaste deltagare är definitivt en av Buranovskiye Babushkis små söta gummor, nämligen "Gumma nr.3"! Hon och hennes medsystrar charmar mig totalt. Låten börjar som en rysk folkvisa men bryter snart ut i en danslåt och de sex gummorna (okej, jag vet att den yngsta på 47 år kanske inte riktigt är gumma ännu) dansar med små tassande steg till orden "party for everybody, come on and dance" om och om igen. Supercharmigt och superroligt men inte så superbra.
Betyg: 2++. Går vidare och kommer högt i finalen.

15. Hungary
Compact Disco - Sound Of Our Hearts
Ungern skickar en poplåt som låter 90-tal med lite beep-beep-synthar i bakgrunden. Låten är helt okej och sångaren är bra men det känns som om den inte riiiktigt håller hela vägen.
Betyg: 2+. Kan tyvärr få för få röster ikväll.

16. Austria
Trackshittaz - Woki Mit Deim Popo
Ja jösses, vad säger man?! Det här är pinsamt, dåligt och supertöntigt. Gruppen kallar sig Trackshittaz men den här låten lär knappast bli en hit på den Svenska trackslistan iallafall. Så sjukt irriterande refräng! Så sjukt irriterande att den fastnat i mitt huvud!
Betyg: 0. Kan inte, får inte och bör inte gå vidare.

17. Moldova
Pasha Parfeny - Lăutar
Låten börjar bra med en aning balkan-känsla men sen vet jag inte åt vilket håll den försvinner åt. Det blir något slags ompa-ompa fast på engelska (men jag hör knappt vad han sjunger om jag ska vara ärlig), med trumpeter och fioler och den spretar åt alla håll och kanter. Fartig och småkul låt men inte mer.
Betyg: 2. Svårtippad men jag tror att den går vidare.

18. Ireland
Jedward - Waterline
Duracelltvillingarna Jedward är tillbaka men den här låten är inte på långa vägar lika bra som "Lipstick". Det är en trevlig popdänga som lär spelas på radio men refrängen är inte så catchy som jag hade hoppats.
Betyg: 2+. Går vidare.

1 kommentar:

  1. Ja du det blev spännande ikväll. Jag ville ha med finland, bort med vidriga Albanien.

    SvaraRadera