söndag 12 februari 2012

Melodifestivalen 2012, deltävling 2 - Göteborg.

Här kommer min tankar och åsikter om Melodifestivalens deltävling 2!

1. Ulrik Munther - Soldiers.
(Det här är min fjortonåriga systerdotter Linneas stora favorit så jag har hunnit höra en hel del av (och om) honom redan. Faktum är att hon gillar honom så mycket att hon, även om hon befinner sig i Thailand, stiger upp klockan 02.00 på natten för att kolla Melodifestivalen på SVT World. Att Sverige sen kryllar av Ulrik-älskande och mobil-ägande "fjortisar", som vant slänger iväg sin röst via sms, gör det inte så svårt att förstå att Ulrik antagligen tar sig direkt till Globen).
Ulrik är en cool sjuttonåring som redan har hittat sin grej. Han sjunger bra, hans gitarrspel och scennärvaro är bra. Kul med munspel också, det är ju inte direkt vanligt i melodifestivalsammanhang. Dock kan jag tycka att låten blir lite seg mot slutet och jag förstår inte alls grejjen med att en vacker kärlekssång måste innehålla fraser som "soldiers bleed", "on a battle field" och "killing everything". Killen är för guds skull bara 17 år gammal, skippa metaforerna och låt grabben få vara tonåring ett tag till.
Betyg: 3.

2. Top Cats - Baby doll.
Man kan ju tycka att det behövs mer än bara ståbas, steel guitar och brylkräm för att kalla musiken rockabilly, men vem är väl jag att ifrågasätta det?
Här är det fullt ös mest hela låten igenom, det är inte många nyanser utan alla spelar så högt de kan på en och samma gång. En snubbe hackar frenetiskt på pianot likt Jerry Lee Lewis på koffeinpiller och killen med ståbas klättrar spelandes upp på densamma i slutet av låten. Synd att han inte fick dra av ett ståbas-solo samtidigt, det hade varit grymt. Låten har snabbt tempo och sångaren mal fram ord efter ord i en aldrig sinande ström. En bit in i låten så hör jag inte ändelsen av ett ord innan han börjar med nästa, han låter bara otydlig och andfådd. Dessutom tycker jag att han sjunger ganska kasst. Men okej, jag ska inte vara en surkärring, låten är ju glad och har fart i sig och rim som baby doll - rock´n roll är ju alltid kul.
Betyg: 2-.

3. Sonja Aldén - I din himmel.
Sorry Sonja men... boooring! Det är så tråkigt att till och med katten gäspar. Någon snutt i melodin får mig att tänka på Tommy Körbergs "Stad i ljus" men till skillnad från den så växer aldrig Sonjas låt. Precis när jag håller på att nicka till dyker det upp en bro ur dimman... den får mig inte att lyssna på låten bättre, snarare kommer jag att tänka på den braiga serien "Bron" som SVT visade i höstas. Då blir jag iallafall glad!
Betyg: 1.

4. Andreas Lundstedt - Aldrig aldrig.
En helt okej låt, den är poppig och glad. Falsettsången låter inte så bra dock men som helhet är det en helt okej låt (som jag inte kommer i håg så mycket av nu i efterhand om jag ska vara ärlig).
Betyg: 2+.

5. Timoteij - Stormande hav.
Tjejerna kör samma upplägg som senast, sida vid sida framför varsitt mickstativ med varsitt instrument i famnen. Föga upphetsande! De är såklart väna att se på och väna att lyssna på, låten är okej. Jag är inte så mycket för sån här "folkpop" eller vad man kallar denna typ av musik men refrängen är ganska catchig och det händer lite mer i låten så att man håller sig vaken och någorlunda alert iallafall. (Vilket är mer än vad andra artister/låtar klarar av).
Betyg: 2+.

6. David Lindgren - Shout it out.
Artisten presenteras till "Rappers delight" i bakgrunden, bara det bådar ju gott. Och gott blir det! Det är fartig technopop med en bra sångare och scenshowen funkar bra trots att han envisas med att göra en backspin mitt i låten. Men det är lätt att förlåta när låten är så bra. Något oförlåtligt är däremot hans klädsel. Tydligen är det sambon som stylat numret och jag gillar absolut valet att använda kostym till den här låten, det är coolt. Men varför ser han ut som en tågkonduktör? Det är ju stor skillnad mellan kostym och kostym liksom och kan nååågon rufsa till eller åtminstone styla hans frissa lite, pleeease! En frireligiös tågkonduktör vinner sällan melodifestivaler - hur bra låten än är.
Betyg: 4-.

7. Mimi Oh - Det går för långsamt.
Jag håller med, tiden kan inte gå fort nog - har hon inte sjungit klart snart?! För det första så gillar jag inte låten alls, den och hela scenshowen känns faktiskt både pinsam och löjlig. (Hur gammal är Mimi Oh egentligen)? För det andra så blir jag bländad av all hemsk neon (som inte var snyggt på 80-talet och som inte är snyggt 30 år senare heller). Hon sjunger "vi kanske kanske lider av samma, lider av samma sak. Jag vill ha mer av dej, du vill ha mer av mej" men jag kan försäkra er om att jag absolut inte lider av samma sak som Mimi Oh, jag vill inte ha mer av henne.
Betyg: 1-. (Och då är jag generös).

8. Thomas Di Leva - Ge aldrig upp.
Vad kan man säga, Thomas Di Leva är Thomas Di Leva. Låten är något "light" för min smak men den funkar och jag gillar det hyfsat bra. Inget för ESC dock, varför vet jag inte, det är bara en känsla jag har.
Betyg: 3-.


Tillägg:
Ulrik Munther och David Lindgren gick direkt till final och Top Cats tillsammans med Timoteij gick till den andra chansen.


1 kommentar:

  1. Huvudet på spiken! Top Cats borde vara bra men är det inte!
    Ha det så gott gumman!
    Kram Henrietta

    SvaraRadera