måndag 6 februari 2012

Melodifestivalen 2012, deltävling 1 - Växjö.

Nu är spektaklet äntligen i gång igen och jag delar återigen med mig av min högst personliga åsikt och smak. :)

Deltävling 1 - Växjö.

1. Sean Banan - Den förste banan.
Visst, låten har en del kul textrader, är ganska trallvänlig och har en publikfriande show. Jag ler stort ibland under låten men med handen på hjärtat så är jag verkligen allergisk över såna här "skämtbidrag" i Melodifestivalen. Det är inget fel på humor men Sean Banans "förskolebuskis" hör mer hemma i Lattjo Lajban (eller vad nu barnprogrammen heter nu för tiden) än i en Melodifestival. Jo förresten, som pausunderhållning kanske den hade funkat.
Den stora frågan är om vi verkligen vill skicka ett sånt här bidrag till ESC-finalen? Nä fy, hemska tanke! Men man lär höra den ganska ofta i vår.
Betyg: 2.

2. Abalone Dots - På väg.
Här var en cool combo av instrument; en nyckelharpa, en banjo och en ståbas. Den sistnämnda ett alldeles för underskattat instrument tycker jag. Tre tjejer sjunger i fin och lågmäld stämsång, vilket inte känns som en överraskning direkt. Det finns ett litet pampigare parti i musiken i slutet av låten men då har jag nästan hunnit nicka till en stund. Jag förstår tanken men det känns tyvärr för slätstruket och "platt" för att ens komma i håg den direkt efteråt. Sorry girls! (Och för guds skull, lämna tillbaka mormors handvirkade sängöverkast genast)!
Betyg: 2+. (Pluset är för ståbasen enbart).

3. The Moniker - I want to be Chris Isaak (This is just the beginning).
Den här låten hade kunnat bli så bra, om man hade jobbat på den ett halvår till! Den kändes nämligen inte helt klar. Jag gillar fiolsticket jättemycket och låten har skönt gung men helt plötsligt är det som om låten tar en helt annan riktning och slutet av låten är långdragen och seg som tuggummi och det är det som gör att det känns som om låten inte är klar. Jag hade nog för höga förväntningar med tanke på förra årets glada poplåt "Oh my god"!
Betyg: 3-.

4. Afro-Dite - The boy can dance.
Okej, jag erkänner redan från början - jag är ingen större fan av vare sig Kayo, Blossom eller Gladys. Jag förväntar mig disco light och jag får disco light. Inget mer upphetsande än så faktiskt. Pulsen ökar i slutet av låten och det blir lite mer drag men det räcker inte. Om man ändå ska uppträda med en discolåt så kan man väl safta på lite mer?! Shake it, shake it är det enda jag kommer ihåg. Och det extremt fula chiffongfladdret till kläder de hade på sig.
Betyg: 2.

5. Dead by April - Mystery.
Vilken genre tillhör egentligen Dead by April? Är pop-rock en korrekt beskrivning, eller boyband-metal? Tankarna går nämligen till Savage Garden on acid eller nåt liknande. Hur som helst så tycker jag att det är helt okej. Kontrasten mellan de båda sångrösterna är ganska ball även om jag inte är vidare förtjust i (vad jag förstått, den väldigt tekniskt svåra) growlen. Om de hade sjungit mer tillsammans (samtidigt) så kanske det hade varit lättare att smälta för ett otränat öra som mitt. Men det känns ändå lite kul och nytt och jag är helt övertygad om att det här skulle gå hem i östländerna om de var med i ESC.
Betyg: 3+.

6. Marie Serneholt - Salt & Pepper.
Öh gäääsp! Man kan undra om denna låten/framförandet är inspirerad av ESC-vinnaren Lena från Tyskland? Men vad sjutton sjunger hon om? Chilli, salt och peppar? Boom, boom, boom! Vilken poänglös, simpel fjortispop! Trams!
Betyg: 1 (och då är jag snäll).

7. Thorsten Flinck - Jag reser mig igen.
Thorsten låter mycket Thåström och uttalar orden på ett pompöst Dramaten-tydligt sätt. Hjärta, smärta, sång och skådespeleri med en liten dos av revolution(sorkestern). Galning eller geni, man kan tycka vad man vill om Thorsten, men jag har hört sämre. Och bättre.
Betyg: 2-.

8. Loreen - Euphoria.
Det behövs inga fler deltävlingar, Loreen bara måste ta hem det här. Jag älskar det. Jag älskar låten, hennes röst (som är fantastiskt bra), hennes framförande - allt! Loreen är ensam på scenen största delen av låten och ändå lyckas hon trollbinda mig till den grad att gåshuden är ett faktum.
Betyg: 5.


Tillägg:
Till andra chansen gick Thorsten Flinck och Sean Banan. Direkt till stora finalen i Globen gick Dead by April och Loreen.

2 kommentarer:

  1. Amen!
    Jag håller med dig! Tävlingen kan avslutas här och nu.
    Älskar Loreen ♥

    SvaraRadera
  2. Loreen var helt magisk - aldrig sett ett så dynamiskt nummer i Melodifestivalen tidigare. Fantastiskt!
    Tyckte det var helt rätt bidrag som gick till final. Resten av startfältet kändes mediokert.

    SvaraRadera