söndag 2 oktober 2011

Jag tror jag är kär...


... i ett papper! :)

Och inte i vilket papper som helst utan i Letrasets tjocka, härliga ritpapper på 270 gram. Raraste Kamilla skickade mig några provbitar så att jag slapp att slänga ut pengar på ett helt block, ifall jag inte skulle gilla det. As if liksom!!! Det räckte nämligen med att måla ett enda motiv så var jag fast, jag bara måste ha ett eget block!
Dagen efter bad jag maken kila in på Mattonbutiken (som ligger nära hans jobb) för att köpa ett A4-block men när han kom hem hade han inte bara det med sig utan ett A3-block också. Är han inte bäst!? Och ni förstår väl vad jag har pysslat med i helgen - jo, jag har ju färglagt såklart. :D

Jag färglägger som bekant med ProMarkers och hittills är Letrasets tjocka papper det bästa jag använt. Det blöder inte, ingenting alls faktiskt, trots flera lager med färg! Dessutom blandar sig färgerna mycket bra med varandra. Jag är verkligen supernöjd!

Jag kommer självklart fortsätta att använda Color Copy/4cc men bara i samband med digitala stämplar och andra projekt som tex "distressrutor" och liknande.
Det enda negativa jag ser med pappret är att det inte är helt kritvitt utan att det är en aning gulaktigt. Det syns knappt med blotta ögat, det är bara när det ligger på ett riktigt vitt papper som man ser skillnaden. Det gör inte så mycket tycker jag, om det måste vara kritvitt så har jag ju annat papper att använda.

Nu ska jag kila tillbaka till mitt kreativa kaos och färglägga en stund till. Det nya pappret tillsammans med de nya ProMarkerspetsarna har gjort färgläggningen roligare än någonsin. Och då har jag alltid tyckt att det är vansinnigt kul!


Tillägg 6/10:
Jag har en extra kommentar/tips till pappret nu när jag har hunnit att bekanta mig mer med det.

Jag använder ju väldigt många nyanser av samma färg när jag färglägger och gillar att jobba in "blött i blött". Jag har som bekant använt Color Copy/4cc förut och de är väldigt "glatta" papper, alltså har min teknik utformats och anpassats till dessa papper.

Nu när jag använder mig av Letrasets papper har jag märkt att det har en tendens att börja "smula". Jag måste därför vara lättare på handen när jag blandar alla dessa nyanser på ett och samma ställe, istället för att gnugga in färg. Detta papper är ju mer poröst och har en något "mattare" yta därför drar det till sig mer färg. Så tänk på detta när ni färglägger kära vänner! :)

3 kommentarer:

  1. Härligt när man hittar rätt!!

    Kram Henrietta

    SvaraRadera
  2. Ja du jag börjar känna att jag kanske också skulle köpa detta papper... (läst så mycket på SS om det...) ;o) Men innan jag beställer ska jag försöka se om inte "vår" bokhandel kan ta in den, de säljer ju ProMarkers :o)

    Ha det bäst!
    Päivi

    SvaraRadera
  3. tack för tipset,jag funderar precis nu på vad jag ska färglägga mina digisar med tycker att distress som jag brukar använda..känns lite matt och romantiskt..och jag ville ha en tuffare färgläggning till tex Kenny K stämplar..

    kram

    SvaraRadera