måndag 25 juli 2011

Skärmaskin.



Förra veckan fick jag nog och beställde mig en ny skärmaskin, en Super Trimmer från Tonic Studios. I dag kom den med posten och den är inte bara snygg, den funkar superbra också (det lilla jag hunnit testa den). :)

Jag har avverkat två skärmaskiner från Fiskars (modellen med blå linjal) och de har båda två haft samma problem. Då alla markeringar och siffor är tryckta ovanpå själva skärplattan så har de helt enkelt nötts bort till slut vilket gör skärmaskinen i princip oanvändbar. (Om ni har en sådan skärmaskin, eller planerar att köpa en, så rekommenderar jag att ni sätter en remsa med självhäftande plast eller liknande ovanpå den del av skärplattan där markeringar och siffror finns).

Jag tänker inte köpa en tredje Fiskars så nu har jag som sagt investerat i en skärare från Tonic Studios. Den har alla siffror och markeringar "präglade" in i själva plattan och kan därför inte nötas bort. Hela plattan har dessutom ett "präglat" rutsystem vilket gör att man hela tiden kan se att pappret ligger rakt, även de minsta bitarna som inte når ända fram till linjalen i mitten.

Trimmern har inte bara en utan två utfällbara armar (linjalerna går ända till ca 31,5 cm) men det bästa av allt är att skäraren har en bredd på dryga 21,5 cm outfälld (dryga 16 cm på ena sidan av "skärskåran" och dryga 5 cm på den andra), det underlättar ju enormt mycket att slippa fälla ut och in armarna hela tiden, speciellt när man gör kort. Än så länge har jag bara gott att säga om den och de recensioner samt YouTube-klipp jag läst och sett har inte sagt något annat heller. Det får tiden utvisa helt enkelt!

Detta syns inte på bilden men tillsammans med trimmern följde två turkosa skärhuvuden/skärblad samt ett grått bigningsblad med.

1 kommentar:

  1. Jag har testat exakt en annan sån, fast av annat märke (rosa istället för turkos). Den är kanonbra, och skärbladen är så mycket bättre än Fiskars...

    SvaraRadera