torsdag 9 juni 2011

Digitala stämplar - så här gör jag!

Jag har fått frågan från olika håll om hur jag skriver ut mina digistämplar och med vilken typ av skrivare, så här kommer en liten beskrivning på hur jag gör!

Jag färglägger med ProMarkers och väljer därför papper därefter. Jag kör nästan uteslutande med ColorCopy men även 4cc och (mer sällsynt) andra blanka, glatta papper.

Då jag stämplar manuellt med "vanliga" stämplar har jag ett tjockare papper runt 160-180gr (det är en smaksak hur tjockt man vill ha). Men när jag skriver ut digitala stämplar måste jag anpassa tjockleken på pappret med hur tjockt papper skrivaren tillåter och i mitt fall är det 90gr. I den manuella mataren fungerar dock 120gr utmärkt och jag har vant mig vid den tjockleken och tycker att det är helt okej.

Jag har en enkel svart/vit laserskrivare som heter Brother HL-2035. Kolla i manualen vilken tjocklek på papper som rekommenderas till din skrivare (manualer kan lätt googlas fram om du inte hittar pappersvarianten). Jag har Brothers egen toner som följde med maskinen, och det bläcket blöder inte det minsta i kontakt med ProMarkers.

Jag har även en bläckstråleskrivare, HP psc 1315 all-in-one, och färgpatroner som hör till den men den funkar inte alls att använda tillsammans med ProMarkers eftersom bläcket då blöder kraftigt.

Dock vet jag att andra har lyckats få det att funka med bläckstråleskrivare och ProMarkers om de har värmt utskriften med tex. en embossingfön och låtit den torka ordentligt över natten. De finns också de som "kapslar" in bläcket med en hinna av hårspray men jag tror att de då använder sig av annan färgläggningsteknik än ProMarkers. Vill man hålla sina ProMarkerpennor intakta så bör man nog inte testa detta alternativ. Jag har även hört om såna som färglägger med vattenlösliga färger, tex distresser, som skriver ut på akvarellpapper med fin gräng och sedan sköljer bort överflödigt bläck under rinnande vatten, låter pappret torka och sedan stryker det! Det låter alldeles för jobbigt och krångligt för mig, när jag skrivit ut en stämpel vill jag sätta mig ner och kunna använda den direkt!

Har ni frågor så besvarar jag dem gärna i mina kommentarer! :)

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har precis börjat nosa lite på det där med digi stämplar. Men gjorde ju oxå den trista upptäckten att det blödde när jag skulle måla med mina promarkers.

    Löser den skrivaren du rekomenderar det helt. Ingen "blödning" alls??

    Vill gärna fortsätta med digistämplar för det spar plats och det är billigare och MASSOR att välja ibland.

    Tar tacksamt emot tips och tricks!
    Ha det bra och tack för en sid med många bra råd.
    //Åsa

    SvaraRadera
  2. Hejsan Sickan/Åsa!
    Den skrivare jag har (Brother) funkar perfekt och bläcket blöder inte det minsta i kontakt med ProMarkers. Hoppas att du hittar rätt, digistämplar är ju som sagt både billigare och tar mindre utrymme och det finns massor av fint att hitta. Du har väl sett att jag har en flik här ovanför med länkar till olika digishoppar?!
    Kram / Dolores - också en Åsa.

    SvaraRadera