lördag 26 februari 2011

Melodifestivalen deltävling 4, Malmö.

Jag orkar inte gnälla lika mycket som jag brukar (!) i mina recensioner men en sak kan jag inte låta bli att nämna - ljudet! I kvällens delfinal tycker jag att musiken tog överhand i vissa låtar och i andra blev sången alldeles för hög.

Nåja, över till kvällens tävlanden:

Melody Club - The hunter
I vanliga fall är jag barnsligt förtjust i Melody Club. Kvällens låt är absolut inte dålig men bandets sångare (Kristofer Östergren) låter tråkigt nog lite svajig på rösten i verserna vilket drar ner betyget. Refrängen är i vanlig ordning Melody Clubs styrka, cathig, poppig, dansant och glad. Me likes! (Men sååå synd på den pitchiga sången).
Betyg: 3.

Julia Alvgard - Better or worse
Söt tjej och rösten går inte av för hackor, verkligen inte. Men varför känns hon lite "tantig" för? Det är något med klädseln och framförandet tror jag, kan inte sätta fingret på det riktigt... Låten är okej men den lyfter inte, den känns lite lam faktiskt och (än en gång) lite "tantig". Hade låten gått snabbare och varit lite "popigare" så hade den kunnat vara bra, jättebra till och med. Nu var den bara - ni kan det vid det här laget - "tantig"!
Betyg: 2.

Lasse Stefanz - En blick och någonting händer
Jahapp, Lasse Stefanz goes Melodifestival - gäääsp! Man hade ju hoppats på något spännande i och med att det är Alexander Bard som skrivit låten men nä, det är inte spännande någonstans. Dessutom är jag allergisk mot uttal som "händööör" och "vändööör" (händer och vänder på vanlig svenska). Det bästa med hela låten är faktiskt när maken utbrister "varför har ingen berättat för mig att Jimmy Sommerville har börjat spela i Lasse Stefanz". Och ja, det kan man ju undra. Och man kan definitivt skratta åt det. Så varje gång jag ser på den gitarrspelande medlemmen (som ser ut ungefär som Jimmy Sommerville, 20 år äldre, 20 kg tyngre) kan jag inte låta bli att skratta. Så låten får ju faktiskt mig att bli glad. Indirekt iallafall. Det är alltid ett plus, ett stort fett plus!
Betyg: 1+.

Linda Pritchard - Alive
Nä vad trist, en till låt att gäspa till. Väck mig om jag somnar, pleeease! Tråkig låt, tråkig klänning, tråkigt framförande. Låter och ser ut som en typisk ESC-ballad framförd av Irland, Schweiz eller Luxenburg. Random. Snygg hårfärg dock!
Betyg: 1.

Anders Fernette - Run
Anders har tydligen både varit med i och vunnit Fame Factory, det får man reda på precis innan han ska gå på scenen. Därav går första delen av låten åt till att försöka komma ihåg honom, jag menar, jag borde ju känna igen honom eftersom jag brukade kolla på FF när det begav sig. Men hur jag än försöker så kan jag för mitt liv inte minnas honom och det kan ju ändå inte bero på att han är en fantastisk sångare och artist, kan det? Nåväl, andra hälften av låten försöker jag faktiskt att lyssna, som sig bör på en melodifestival. Det jag hör är en vers som jag nu i efterhand inte minns ett endaste dugg av (säg inte att jag fortsatte att försöka minnas honom) men att refrängen iallafall är något bättre. Fast nu minns jag ärligt talat inte den heller...
Betyg: 1+.

Linda Bengtzing - E de fel på mig
Jag är inget stort Linda Bengtzing-fan, men tjejen ska ha credit för att hon alltid kört sin grej, schlagerpop på svenska. (Jenny Silvers motsats kan man säga). Hennes låtar går alltid upp på listor, spelas i radio och nynnas av var femte svensk och den här låten är nog inget undantag. Den är Linda Bengtzing i ett nötskal - vers, refräng, vers, refräng, tonartshöjning, refräng och ett avslut i bästa schlageranda. Någon som blev överraskad? Nä, trodde inte det heller. Jag gillar det inte men kan ändå inte låta bli att tycka att den är "catchy". Fy skäms på mig! Och förresten, what the **** hade hon på fötterna/benen? Slopa bananbåtarna till finalen, tack!
Betyg: 2++.

Nicke Borg - Leaving Home
Upphaussad. Nasal. Pitchig. Tråkig. Skitkass. Go back home!
Är det förresten bara jag som väntar på att han ska börja sjunga "And now the end is near, And so I face the final curtain" - Sid Vicious style?
Betyg: 0.

Love Generation - Dance alone
Varken fågel eller fisk. Den är mittimellan. Sången är okej, dansen är okej och jag känner jaha okej. Jag varken hissar eller dissar den, det känns konstigt. Och på något konstigt sätt får den mig att tro att den skulle kunna ta sig någonstans i den stora finalen. Hemska tanke.
Betyg: 2.



P.S. Undrar varför de inte nämnde att Linda Bengtzing också varit med i Fame Factory?

P.S.2. Vidare till andra chansen blev Linda Pritchard och Love Generation. Direkt till final gick Linda Bengtzing och (hör och häpna) Nicke Borg!

2 kommentarer:

  1. jag tycker den här deltävlingen var det sämsta ever, gillade han Anders johansson men det var inte bra.Melody Club bode varit bland de fem bästa men deras storhetstid kanske är över.Förövrigt tycker jag inte det har varit en riktig klasiker i melodifestivalens sedans Carolas "Evighet".
    MVH Schlagerproffset ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, bra där! :D
    Kram / Dolores

    SvaraRadera