lördag 12 februari 2011

Melodifestivalen deltävling 2, Göteborg

Värdparet Marie Sernholt och Rickard Olsson klarade sig mycket bättre den här veckan. De gjorde till och med parodi på sig själva och på tabben de gjorde under förra delfinalen och det måste de ha cred för.
"Bad cop vs. bad cop" är ett roligt inslag men följetongen med Peter Stormare, som denna gång skulle "stajla" om Christer Sjögren till glamrockare (och som sen sjöng Life on Mars av Bowie) har blivit festivalens bottennapp. Det enda positiva med det är ju att man kan planera in sina toalettbesök i förväg och det är ju inte fy skam!

Nu till kvällens låtar:

Brolle - 7 days and 7 nights
Hyfsat bra låt, refrängen är stark, Brolle har en bra röst och slutet på låten är snyggt. (Nu går jag över till att citera Tony Irving). MEN. Det är för mycket Elvis-imitatör över det hela och jag känner mig inte riktigt komfortabel med det. Skulle jag se, till exempel, en tysk Elvis-imitatör i ESC skulle jag garva läppen av mig och tycka att det är jätteskämmigt av tyskarna att sända ett sådant bidrag. Vi i Sverige kanske vet att Brolle är en seriös musiker men frågan är om övriga Europa kommer att förstå det? (Vinner denna låten svenska finalen och går till ESC är jag därför rädd att den kommer att gå samma öde till mötes som Martin Stenmarck när han tävlade med låten Las Vegas).
Betyg: 3-

Loreen - My heart is refusing me
Yes! Här är en riktigt bra låt med euro/house-vibbar och mycket stark refräng. Jag går i gång på det, absolut! Spännande låt, snyggt sjunget och medryckande. Mitt enda aber är väl Loreens scenklädsel. En röd överdel likt ett jättegarnnystan korsat med en långhårig gardinfrans ungefär. Vilket kunde ha varit snyggt om den inte hade haft axelklaffar á la amerikansk fotbollsspelare så att hon rent utseendemässigt liknar en blandning av Onkel Fester och ringaren från Notre Dame. Utan hals och lite lätt puckelryggad. Men annars - yey!
Betyg: 3++

Babsan - Ge mig en spanjor
Nja. Njä. Eller nä! Babsan är alltid Babsan men hon gör sig nog bäst i andra sammanhang. Att tillåta Babsan "showa" (för inte är sången så mycket att skryta över) i Melodifestivalen måste säkerligen sticka de mer seriösa artisterna (och tittarna) i ögonen. Visst, man får väl se det med glimten i ögat, att det är en kul grej. Men är det verkligen någon som på allvar vill skicka Babsan till Tyskland i vår för att representera Sverige? Nä, trodde inte det. Så någon annan kunde faktiskt ha fått chansen i stället tycker jag.
Betyg: 1

Elisabeth Andreassen - Vaken i en dröm
Och inte i vilken dröm som helst, utan i en mardröm (som Bengt Alsterlind skulle ha sagt)! Det här är ju 2001. Boooring! Nästa tack!
Betyg: 0

Sanna Nielsen - I´m in love
Sanna är ju en pangbrud, har pipa som en gudinna och är karismatisk med råge. Låten är en schlager som tagen ur en instruktionsbok. Nästan iallafall. Jag gillar när låtar byggs upp för att till sist brisera i en refräng som inte går att motstå. Men här är den där spännande "uppbyggnadsfasen" nästan noll och refrängen kommer på tok för tidigt. Dessutom får de nog se till att ändra på scenshowen, att gå omkring på en snurrande scen och samtidigt sjunga är nog åtminstone en sak för mycket för stackars Sanna. Till sist undrar jag bara - vem är Sannas stylist? Sparka honom/henne omedelbums! Men frisören kan hon få behålla!
Betyg: 2++

The Moniker - Oh my god!
OMG! Den här låten gör mig glad. Scenshowen gör mig glad. Dekoren gör mig glad. Refrängen gör mig glad. Det är helt enkelt en glad låt. En glad och trevlig liten popdänga. Oh la la!
Betyg: 4

Anniela - Elektrisk
Öh...
Betyg: 0

Christian Walz - Like suicide
Kvällens mest säregna röst. Kändes lite spretig i början men tar sig så småningom. Snygga harmonier. Bra sång. Annorlunda arr.
Betyg: 2++


Nu vill jag veta vad ni tycker!



P.S. Jag skriver vad jag tycker och tror. Jag är ibland ironisk och ibland seriös, skillnaden kan vara hårfin. Jag är ingen expert utan en hängiven glad amatör. Om du gillar de låtar jag dissar (eller tvärtom) så tycker jag inte mindre om dig för det. Det beror iofs på vilken låt du dissar eller om du är medlem i Elisabeth Andreassen Fan Club. Smaken är som baken - delad! ;)

P.S. 2. För att vara helt ärlig så kan jag ha missat en del när jag lyssnade på Christian Walz. Jag fastnade helt enkelt med att sitta och analysera refrängen...

P.S.3. Till finalen i Globen gick Brolle och Sanna Nielsen och till andra chansen gick Loreen och The Moniker.

5 kommentarer:

  1. Brolle - ändå bäst i kvällens deltävling.

    Loreen - jaa, kan nog gå väldigt bra internationellt.

    Babsan - som du sade, med glimten i ögat. För sjunga, det kunde hon INTE!

    Bättan - Jösses!! Vaggvisa eller......?

    Sanna Nielsen - meeeen.... var hon farlig eller? Eftersom de var tvungna att bura in henne. Hmmm, ja inte en finalist i alla fall, om du frågar mig.

    The Moniker - Tja, jag gillade den INTE! Men den var såååå sjuk, sååå Di Leva-wannabe, att den faktiskt skulle kunna funka internationellt.

    Anniela - *ingen närmare kommentar behövs* Eller copy din...

    Christian Walz - nämen snälla, var var utstrålningen, rösten, karisman???? Näääe, helt klart näst blekaste framförandet, han syntes ju inte på scen ens!

    Ha det gott!!

    SvaraRadera
  2. *fnissar*
    Vad roligt att läsa vad du tyckte Linda!
    Kram / Dolores

    SvaraRadera
  3. The Moniker - blääää ;o)) Vad har du din smak?
    Tyckte hela startfältet var så tråkigt! Men vi kommer titta nästa vecka också :o))

    Kram Henrietta

    SvaraRadera
  4. Jag älskar dig också, Henrietta! *skratt*
    Kram / Dollan

    SvaraRadera
  5. Det är bra för jag älskar dig med *skratt*

    SvaraRadera