onsdag 26 januari 2011

Karusellkort.


Kort till Skrotbokens tema "karusell".
Jag gick igång på alla cylindrar med det här temat och lät fantasin ta över helt. När jag skulle beskriva hur kortet kom till var det inte det enklaste, men så här skriver jag på Skrotboken:

"Temat karusell för mina tankar till dåtidens tivoli, med skäggiga damer, spågummor, starka män, motorcykelvelodromer och musik som vevas fram på positiv. Männen mäter styrkan så att gong-gongen ljuder, kvinnor i hatt och frasande kjolar går i armkrok med varandra och barn med stora ögon springer mellan stånd med kanderade äpplen och tält med omtjuserskor, men det är karusellen som får deras ögon att tindra. Det är karusellen som är tivolits magkittlande höjdpunkt och med andakt väljer man den allra vackraste häst som ska ta en med på en hisnande färd. Om och om igen.

Texten på kortet är en replik från en av mina favoritfilmer - West Side Story - men kanhända att uttrycket ursprungligen kom till på just ett tivoli. Kanske var det en karusellskötare som lockade till sig besökare, och som med en mässande röst överröstar tivolits larm - ´round and ´round it goes, where it stops, nobody knows!

P.S. Kan hända att min ytterst romantiska bild av dåtidens tivoli mycket väl kan vara kontentan av allt för mycket filmtittande. Och så gillar jag sagor."


3 kommentarer:

  1. Det här kortet är så vackert underbart och drömskt. Jag gillar verkligen hur du själv beskriver det. :)

    SvaraRadera