måndag 13 december 2010

Lucia.


Till alla och envar, en riktigt trevlig Lucia på er!

Idag var jag uppe med tuppen och fixade lite luciamys innan jag väckte maken. Sen jag var liten flicka har vi alltid gått upp tidigt på luciamorgonen och tittat på Luciafirandet på TV. Den traditionen lever vidare men nu i min makes sällskap. :)

De senaste åren har Luciamorgon inte fallit mig i smaken tyvärr. En del traditioner bör man helt enkelt inte försöka att förnya och/eller ändra. Nymoderna luciasånger med knepiga arrangemang eller lokala luciasånger från tex Dalarna är inget för mig, Betlehems stjärna ska låta som Betlehems stjärna. Basta! ;)

I år sändes Luciamorgon från Kungsholmens Kyrka i Stockholm (för övrigt den kyrka där jag tog studenten) och det var den överlägset bästa Luciamorgon TV sänt på många, många år. Bland de bästa jag sett faktiskt! Missade du den så titta på reprisen på SVT2 ikväll klockan 18.00.

Betyg: 5 lussebullar.

3 kommentarer:

  1. Surfade runt och letade digital scrapbooking freebies och snubblade över denna sida som hade en heldel pinup freebies så jag tänkte på dig. http://farfarhill.blogspot.com/p/vintage-freebies.html

    SvaraRadera
  2. *gapskratt' Två själar, en tanke om gårdagens Luciatåg

    SvaraRadera
  3. Tack tack lite såhär i efterhand. *ler*

    SvaraRadera