torsdag 3 juni 2010

Spencer är skadad. :(



Vår älskade, älskade lurventuss Spencer har brutit svansen. :(
Det hände under lek och var en ren olyckshändelse men förhoppningen om att det "bara" var en stukad svans grusades av veterinären, den är tyvärr av. Lika ont som det måste göra för Spencer, lika ont gör det i matte och husses hjärtan.

Nu är det smärtstillande, inflammations- och infektionshämmande medicin som vi måste tvinga i honom varje dag. Men det är sannerligen inte lätt att få i honom medicinerna, vi har försökt med tvång, blanda ner i maten, tillsammans med godis och allt annat vi har kommit på. Utan framgång. Men efter lite brainstorming och med en idé från min mamma så provade vi något nytt idag!

Jag krossade tabletterna och hällde dropparna ovanpå och till sist blandade jag ihop allt med lite, lite smör. Sen kletade jag ut "smörmedicinen" på Spencers tass och släppte i väg honom. Det tog mindre än fem sekunder så var han tvungen att tvätta sig på tassen. Det smakade tydligen lika äckligt som tidigare (att döma av minen) men att vara smutsig är bland det värsta en katt, och i synnerhet Spencer, vet! Bullseye! Inga hjärtskärande jamningar, inga rivsår och klösmärken, ingen kamp över huvud taget. Det gick smidigare än något annat, det var rent av lätt. Så skönt!

För säkerhets skull säger jag *peppar peppar* och hoppas på samma tur i morgon, och i övermorgon. Och dagen efter det. Och...

På tisdag ska vi tillbaka till veterinären för en bedömning av läget, är det bättre så kanske han får behålla svansen, annars måste den amputeras till hälften. Snälla, håll tummarna för oss att det inte behöver ske!

3 kommentarer:

  1. Har tänkt på er och Spencer ända sedan jag hörde! Håller tummar och tassar för att svansen får vara kvar!
    Stor kram
    Henrietta

    SvaraRadera
  2. Men stackars stackars Spencer.
    :-(
    Ligan skickar massor med Tass-Kramar

    SvaraRadera
  3. Hur är det med honom? Blir det bättre eller? kram

    SvaraRadera