fredag 11 juni 2010

Färgkarta till distresserna.

Jag har gjort en liten färgkarta till mina distresser (dynorna). Eftersom de är vattenlösliga och ter sig olika beroende på hur mycket färg man använder så ville jag göra någon slags skala som visar det.

(Skillnaden mellan att stämpla med distresserna och att använda dem till att göra till exempel distress-rutor är ju väldigt stor så det är alltså samma färgs olika nyanser jag vill åt).

Jag tog färg med en liten foamstämpel och stämplade tre gånger på rad utan att färga in stämpeln mellan varje stämpling. Det fungerar inte lika bra med en clear- eller gummistämpel eftersom det då försvinner för mycket färg redan vid första stämplingen.
Sen klippte jag ut det jag stämplat, satte fast en remsa med färgnamnet på baksidan och laminerade in alltsammans. Gjorde hål med min Silent Setter, rundade hörnen och trädde upp allt på en öppningsbar ring. Voila!



Här är en närbild på hur varje "kart-del" ser ut. Färgen Pine Needles som vid en första anblick är mörk skogsgrön (och som också blir mörkt skogsgrön när man stämplar med den) får ett helt annat utseende ju tunnare färgen blir som när man tex. gör distress-rutor eller färglägger med pensel.



Måttet på min färgkarta är ca 9,5x4 cm, själva pappret är 8x3 cm (det beror ju helt och hållet på hur stor stämpeln är men tänk på att det är svårare att se färgerna ordentligt med för små stämplar). Kom också i håg att inte klippa en jämn "ram" runt om lamineringen, lämna dubbelt så mycket på ena kortsidan så att du får plats att göra hål.

9 kommentarer:

  1. Ja tack jag vill gärna köpa en!!!

    Skojar bara....

    Nä förresten det gör jag inte - jag skulle gärna ha velat ha en men jag orkar nog inte göra en själv...

    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Hahaha! :)
    Jag kanske skulle ta upp några beställningar? Nä, det var kul att göra en men thats it! *skratt*
    Kram / Dolores

    SvaraRadera
  3. Verkligen en smart grej och snyggt också för den delen.'

    mvh Maria P

    SvaraRadera
  4. Smart & snyggt! Du är allt bra påhittig du, Åsa!

    SvaraRadera
  5. Cicci/Trollmor12 juni 2010 21:59

    Är du säker på att du inte heter Fiffiga Märtha!? Jag tror jag tar och knycker idén, om det är ok!?

    SvaraRadera
  6. Du är sorterings-och-ha saker-på-ett fiffigt-sättsmästare. Superfint!

    SvaraRadera
  7. Snyggt och smart (som vanligt när det gäller dig ;) )
    Här har lamineringsplasten tagit slut, så jag står still med min diekarta..... :(

    Kram
    Mien

    SvaraRadera
  8. Det här är verkligen din grej, Åsa! Att komma på smarta lösningar till det mesta. Och beundransvärt snyggt också!!!

    SvaraRadera
  9. Håller med alla i vad dom skriver, du är verkligen fiffig å påhittig du vännen!

    Hoppas vi ses snart igen!

    Kram kram!

    SvaraRadera