måndag 7 december 2009

På kortfronten intet nytt...

Det ekar rätt tomt i bloggen, åtminstone vad gäller nya alster. Anledningen till det är att det helt enkelt inte finns några nya alster att visa upp. Jag tror att jag tappat både inspiration och lust för tillfället, det tar emot att sätta mig ner och pyssla och resultatet blir därefter - noll.

Det började med att jag var dålig i princip hela november, åt penicillin och var allmänt trött. Jag orkade helt enkelt inte att vara kreativ så jag satt kanske max fem minuter åt gången vid pysselbordet när jag väl orkade dra mig dit. Inget konstigt alls egentligen, ibland blir man ju sjuk och saker och ting får stå åt sidan medan man lägger energin på något annat, i det här fallet att bli frisk.

I slutet av november var jag iväg på pysselträff och jag kände mig hyfsat inspirerad och fick några julkort gjorda men sen tog det stopp igen. Jag har knappt rört mina pysselsaker den senaste veckan om jag ska vara ärlig.

Egentligen har jag massor av julkort att göra; till försäljning, på beställning och våra egna privata julkort som ska skickas till nära och kära. Men nu känns avsaknanden av alla de korten som ett stort grått moln som ständigt hänger över mig och ger mig dåligt samvete. Och ännu mindre pyssellust. Alla julpapper och julstämplar som jag införskaffat bara ligger här och skriker efter uppmärksamhet, men hur mycket jag än försöker stoppa fingrarana i öronen så kan jag höra dem tråna efter lite sällskap.

Så här blockad har jag aldrig känt mig förut och det är ingen angenäm känsla kan jag lova. Jag vill ju skapa och pyssla. Förra veckan bestämde jag mig att det inte kommer att bli några julkort till försäljning så det oket har åtminstone fallit från mina axlar. Men jag vill ju skicka julkort till mina nära och kära och nu har jag bara en dryg vecka på mig innan de måste gå i väg med posten. Hur och var ska jag hitta tillbaka till glädjen igen?

5 kommentarer:

  1. Jag känner igen kännslan! Bestäm att köpekort duger fint och köp hem en bunt. Så kanske lusten kommer tillbaka?
    Kramar om Dollan!

    SvaraRadera
  2. Hej söta, Jag instämmer med föregående, köp kort i år och strunta i att tvinga dig göra saker. Då kommer lusten tillbaka förr eller senare Puss puss
    Lina

    SvaraRadera
  3. Kreativitet kommer inte på beställning utan tillåt dig själv att pausa. Jag brukar städa bland pysselgrejerna när det är motigt att pyssla. Det är precis som om det städar hjärnan också...

    Förra året skickade jag inte ett enda julkort - jag överlevde ;-)

    Kram
    Nina

    SvaraRadera
  4. Malin (malinus)9 december 2009 22:40

    Sånt är livet ibland och då är det bra att lyssna på känslan. Vad vill du göra? Gör det, så släpper nog pysselblocken när det är dags. Själv har jag gett upp julkortsskapandet för i år (kanske några speciella får ;o), för jag orkar helt inte. Jag upptäckte att Posten bjuder på julkort när man köper julfrimärken, så vi kör nog på dem. Det känns patetiskt när man är en pysslare, men så får det bli.
    Ta hand om dig! Kram

    SvaraRadera
  5. Jag vägrar konsekvent julkort, varje år. Just för att det (för mig) alltid slutar med ett måste, och då schvischar lusten iväg och gömmer sig nånstans.

    Men visst, om man ändå vill göra nåt personligt, så kan man påminna sig själv om att för andra behöver korten inte vara så våldsamt innovativa - någon som själv inte pysslar blir ju grymt imponerad av ett handmålat stämpelmotiv fastklistrat på en kortbas och så en primablomma i hörnet, eller en blingsten eller två. Och om moster och faster råkar få varsitt identiskt kort, så är det ju inte säkert att det uppdagas - eller ens röner någon uppmärksamhet.

    Prestation och lust går sällan hand i hand. Om man får för sig att man ska prestera något, då blir det genast på bekostnad av lusten, glädjen och friheten. Då kommer MÅSTET och lägger sig som en blöt yllefilt över allthop - och vem kan skapa med en blöt yllefilt över sig...? ;-)

    Ta hand om dig - pyssla för att det är roligt, inte för att det är jul om en vecka och du "måste". Gör nåt helt annat istället. Börja virka. Läs en bok. Skriv en bok. Vad som helst som känns roligt och lustfyllt. Och tänk inte att så fort lusten kommer måste du fånga den och sätta den i arbete med julkorten - det brukar sällan funka särskilt bra...! ;)

    Kram!

    SvaraRadera