onsdag 18 november 2009

Falska lacksigill!

Jag har fått en del frågor om mina lacksigill jag brukar använda till jul så jag tänkte berätta hur jag gör dem (nä Petra, det är inte stickers från Lagerhaus *skratt*).

Du behöver:
Fimo-lera
Lack
Sigillstämpel

Knåda degen en liten stund så att den mjukas upp lite. Rulla x antal små kulor och tryck din sigillstämpel lagom hårt mot leran. Blir "ramen" runtom för tjock så är lerkulan för stor och tvärtom, men det är ju självklart en smaksak. Tänk bara på att inte pressa stämpeln för hårt så att sigillet blir för tunt. Om leran spricker gör det ingenting, det ser bara mer verklighetstroget ut. Härda sigillen i ugn efter anvisningar på fimopaketet.

När sigillen svalnat lackar du dem så att de får en glansig yta. När de torkat är de klara att användas. :)

Tips!
Fimo finns i fler färger, de färdiga sigillen kan även målas med tex akrylfärg.
Prova att lacka med tex crackle accent för en annan look.
Du kan använda stämpelfärg för att färga om ett sigill.
Fluid chalk fastnar utmärkt.

Här är en bild på förra årets sigill direkt utkomna ur ugnen och inte lackade ännu.

6 kommentarer:

  1. Men, guuu vad du är duktig som gör egna. Nu känner jag mig jättelat som har köpt stickers :-)

    Men man kanske skall köpa lite fimolera och leka med barnen...

    SvaraRadera
  2. jag har en sigillstämpel någonstans tror jag - den får rotas fram! :D
    Tack sweetness! <3

    SvaraRadera
  3. Du är min diamant ♥
    Jag rekommenderar drömhem & trädgårds jultidning! Den är lite lyxig!!

    SvaraRadera
  4. Men OJ vilken kul idé den ska jag genast härma, blir till att besöka Panduro när jag ska in till stan på torsdag för här ska köpas Fimolera!!

    Kram och krya på dig på dig vännen!

    SvaraRadera
  5. Aaah va läckert med fimo. Jag påmindes nu om att jag borde göra med det som jag fick i födelsedagspresent av min sk pic. Det var visst en order från han...

    SvaraRadera