lördag 28 mars 2009

Forumklimat...

Härom dagen fick jag ett PM på ett scrapbookforum där jag är medlem men inte så aktiv i mitt skrivande. Jag skulle gärna vilja kopiera in PM:et i min blogg men väljer att inte göra det, framför allt av hänsyn (jo, faktiskt) till avsändaren men sen känns det heller inte helt okej för mig.

Jag börjar från början. En tråd i detta scrapbookforum handlade om det senaste hÄngla-kitet som kom för någon vecka sedan. (Jag har i två inlägg lite längre ner redan bloggat om om detta hÄngla-paket men i stora drag handlar det om att jag blev besviken och kände mig ganska missnöjd med det).
Efter ca 20 inlägg i tråden om hur fiiina och underbara stämplarna var så skrev en medlem att hon faktiskt var besviken, och även jag gjorde ett inlägg om att jag också var besviken. (I tråden, till dags dato, har ytterligare ca 3-4 personer uttyckt sitt ogillande, sammanlagt är det alltså 5 eller 6 personer som skrivit något negativt om hÄngla-paketet).

Enbart jag blir ifrågasatt. Därmed skriver jag ett längre inlägg där jag sakligt, och absolut inte otrevligt, förklarar varför jag blivit missnöjd men även ger konkreta förslag på vad jag hellre hade sett i stämpelkitet. Jag skriver också att smaken är som baken och att man inte alltid kan behaga alla (syftat på de som utformar stämplarna). Jag skriver också att jag i vanliga fall tycker om hÄnglarna och att min kritik alltså inte handlar om hÄnglar & stÄnglar i allmänhet utan om just detta stämpelkit. I samma veva skriver jag alltså två inlägg om detta stämpelpaket här i bloggen där jag i slutet påpekar att man ska läsa inlägget med "glimten i ögat". Jag menar, det finns värre saker att hetsa upp sig för än ett stämpelkit.

(Antal besök till min blogg ökade under denna period, och eftersom jag har en bloggräknare via Susnet kan jag även se att många av dessa besök kommer från nämnda forum, där jag länkat till min blogg, förvånande nog har jag inte fått någon negativ kommentar. Ännu).

Flera inlägg som därefter skrivs i tråden är inte direkt adresserade till mig, men det är inte speciellt svårt att se att det är mitt inlägg som det refereras till. Både "på" men mest "mellan" raderna kan jag läsa att det faktiskt är oförskämt att uttrycka sitt missnöje på detta sätt. I tråden blir det efter detta väldigt många "jag håller med ovanstående talare"-inlägg och "jag tycker iallafall att stämplarna är underbara"-inlägg. Det verkar som om många tagit åt sig personligen vilket jag absolut inte kan förstå varför. Att jag, som inte ens kommit upp i 100 inlägg, har mage att blanda mig i diskussionen verkar för många vara hotfullt på något underligt sätt. (Detta är mina reflektioner och hur jag känner, inte något som någon sagt eller skrivit).

Något större stöd får jag inte, inte direkt iallafall. Däremot får jag, som jag skrev i inledningen, ett PM av en person på detta forum (en person som inte ens yttrat sig i den aktuella tråden över huvud taget) där jag får veta både ett och annat.
Detta är vad jag då skrev i tråden:

"Det är inte lätt att vara en minoritet, i det här fallet en av de som inte gillade det senaste klubbpaketet. Jag tackar för det PM som upplyste mig om att mina åsikter är "skitsnack" och att jag ska "skita i" både det ena och det andra. Det känns trist att du inte vågar ta konversationen i denna tråd istället, och jag hoppas att du mår lite bättre nu när du fick avreagera dig på mig. Allt för att jag var missnöjd med ett av tiotals klubbkit jag köpt...
Och härmed lämnar jag denna tråd och ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna med att, i detta fall, tycka annorlunda än majoriteten."

Jag har fortfarande inte fått något större stöd, inte direkt iallafall. Med ett undantag. En endaste underbar person (du vet vem du är) har rakryggat stått upp för mig och det uppskattar jag enormt mycket. All kärlek till dig och till de som faktiskt vågat uttrycka att jag blivit dåligt behandlad. ♥

I framtiden blir nog mina besök på detta forum väldigt sporadiska. Jag menar, ett diskussionsforum där jag inte vågar diskutera och där det känns som om jag är tvungen att klappa medhårs och inte får uttrycka mina åsikter, är nog inte min grej. Folk som tycker annorlunda i olika frågor kommer alltid att finnas, men jag väljer att göra det på forum där man respekterar just dessa olikheter och där man inte behöver känna sig som en "utböling". Ett forum med betydligt bekvämare klimat där man inte gör skillnad på folk och folk...

11 kommentarer:

  1. Varför är jag inte alls förvånad över vad du skriver?

    Folk tycker förhoppningsvis annorlunda i olika frågor och kommer troligen att fortsätta att göra så. Inte alla kommer att uttrycka det, men de som gör det. De ska verkligen inte behöva be om ursäkt för att de står får sina åsikter.

    SvaraRadera
  2. Grejen med hela den här världen (stämplar, scrap och papper och jox) är att det finns några "heliga kor" som man absolut inte får ifrågasätta - vissa saker ska man ha en viss åsikt om, helt enkelt! Och gunåde den som går mot strömmen... nä, du ska fatta att rätta dig i ledet förstår du väl?

    Det är ju tragiskt att någon ska skicka PM med påhopp för att du har en avvikande åsikt - herregud, vad är det för en människa??

    Jag skakar uppgivet på huvudet och tänker att inte konstigt att världen ser ut som den gör när vi behandlar varandra på det här viset. Alla har rätt till sin åsikt och du har inte gjort något fel. Stå på dig!

    KRAM!

    SvaraRadera
  3. Sååå tråkigt att bli påhoppad sådär. Visst har Hattifnatt rätt i det att hon skriver att det finns -"heliga kor" men som sagt ett paket av 10??

    Klart man ska få stå för vad man tycker, det är ju mer ärligt och rakt att säga det rakt ut än att bara muttra lite.

    Ett forum som inte kan respektera att det finns olika åsikter är inte så mycket att ha, vare sig man har skrivit 100 inlägg eller 1000 inlägg.

    Stå på dig! Kram!

    SvaraRadera
  4. jag har också känt att man ofta måste tassa på tå och inte får uttrycka "fel" åsikt, jag har hängt på ett antal forum och ibland är det högt i tak och ibland är man munkavlad på ett nästan läskigt sätt.

    Jag har inte läst tråden du pratar om men kan inte tänka mig att du förtjänar elaka pm, jag har liksom aldrig varit med om att du uttryckt dig på ett "förolämpande" sätt!

    kram!

    SvaraRadera
  5. Hej gumman!
    På dom bara! Jag står bakom vet du :o))
    Du har en award i min blogg att hämta
    Kram Henrietta

    SvaraRadera
  6. Du måste skämta?!! Grattis till dina "forumvänner" som inte har större bekymmer här i världen.

    SvaraRadera
  7. Puss på dig mitt söta hjärta, du e bäst!!

    kram Lina

    SvaraRadera
  8. Ja, vad ska man säga?! Även tidigare har ju dessa stämpelpaket varit lite av en het potatis, både hÄnglar & Magnolia. Vad jag inte kan förstå är HUR ORKAR MAN BRY SIG?! Och så till den milda grad att man går mer eller mindre till personangrepp för att nån har en avvikande åsikt? Finns det inget annat nämnda person kan engagera sig i istället? Det finns en massa isbjörnar, barn och misshandlade människor som behöver räddas ...

    SvaraRadera
  9. *tappat talförmågan* Kraaaam....

    SvaraRadera
  10. Klistra in PM:et. Gör det - varför ska du visa hänsyn - hon/de gör ju inte det, har aldrig gjort.

    Det är ingen hemlighet att jag tycker De Heliga hÄnglarna är överreklamerat skräp, karbonkopior på en snart 10 år gammal förlaga - och att de fortfarande säljer är en marknadsmässig gåta. Jag har också fått skit för att jag tycker som jag tycker - men mig rör det inte i ryggen. Den som hoppar på mig får skylla sig själv, det är min officiella hållning. Men det gör mig ont att du åkt på samma dravel - och dessutom känner så för hela forumet. Forum ska väl för fan vara neutrala och bidra till att diskussioner får LIV, inte kvävs i sin linda?

    Men det brukar bli så, för många människor på en plats, så kommer de sämsta sidorna fram...

    SvaraRadera
  11. Konstiga människor som finns. Jag har varit med om en liknande grej i ett forum som jag inte sätter min fot i mer. Vuxen mobbing på hög nivå. Jag blev utmobbad efter att jag fått hoppa av en swap vi hade för att ta hand om min systerson som låg på sjukhus för sin alvarliga epelepsi. Jag hoppade av flera veckor innan dead line och skrev bara att jag hoppade av av personliga skäl. Jag trodde i min enfall att det skulle räcka och att folk skulle ha förståelse. Nästan direkt kom mailen och inläggen om vilken svikare jag var. När jag sen skrev ett inlägg om vad som hänt och att jag var ledsen över att dom var så enkel spåriga och bara tänkte scrap hela tiden. Jag skrev även att jag blev ledsen eftersom att det inte var någon som tog hänsyn eller frågade mig vad som hänt utan bara hoppade på mig. Ska även sägas att jag inte heller gjort en massa inlägg och att det var en tjej som hoppade av en swap 2 dagar innan en dead line för att hon hade feber. Då dom skrev om hur synd det var om henne och att hon aiallfall skulle få sina ATC kort för dom var ju redan gjorda. Hon hade gjort måååååååånga inlägg. Stå på dig. Som vi alla vet så finns en värld utanför scraplivet och det tycker jag att man ska respektera. Kramar Karina

    SvaraRadera